Fiume és a Déli Vasút

Fiume és a Déli VasútFiume (ma Rijeka) hazánk egyetlen tengeri kikötője volt a történelem során, így mindig is fontos helyet foglalt el Magyarországon. Ma már ugyan Horvátországhoz tartozik Rijeka néven, azonban ma is szívünkben hordozzák sokan itthon a város sorsát, mint pl. a Fiume Barátai Egyesület is.

Amikor hazánkhoz tartozott, számos törekvés volt arra, hogy minél jobban össze legyen kötve az ország belsejével, valamint a fővárossal. Az egyik ilyen törekvés volt a Déli Vasút.

A magyar fővárost Fiumével a Balaton déli partja mentén összekötő vasút megépítésének terve már a szabadságharc előtti hazai vasútépítési tervekben is helyet kapott, köszönhetően Széchenyi és Kossuth terveinek.

Kossuth a közlekedés fejlesztését az állam költségein, valamint a nemesi közteherviselés érvényesítése mellett kívánta megoldani, mivel fontosnak tartotta, hogy hazánk ne csak az osztrákok közvetítésével tudjon kereskedni, hanem elérjük a világpiacot közvetítő nélkül, minél olcsóbb és gyorsabb szállítással.

Kossuth célja egy Vukovár-Fiume vasútvonal megépítése volt, azonban Széchenyi másképp képzelte el a magyar közlekedés rendezését, melyet a „Javaslat a magyar közlekedésügy rendezéséről” címen megjelentetett munkában mutatott be.

A már megépült vonalszakaszokat is figyelembe véve Széchenyi közel 1900 km hosszú hálózat kiépítését javasolta, melynek központja Budapest volt. Ennek a Budapest-központú vasúthálózatnak is köszönhető fővárosunk folyamatos fejlődése.

A Budapest-Fiume vasútvonal az egyik legfontosabb része volt ekkor a közlekedésügynek, azonban megvalósulását keresztülhúzta a szabadságharc.